Notatki z seminariow Serge´a Kahili Kinga 4 – Marius Cecula

LOS DO SPELNIENIA (teoria Kinga): My jako rasa ludzka pomagamy Ziemi w stworzeniu takiej sieci abysmy komunikowali sie (komunikacja MY – ZIEMIA) z innymi planetami i Sloncem.


JEDEN Z SENSOW NASZEGO ZYCIA NA ZIEMI (moja teoria): Jako troista istota stwarzamy nasza (i innych) rzeczywistosc. To, co tworzymy (myslami jako matryca) wraca do nas abysmy mogli doswiadczyc naszego dziela. Jestesmy {jako czlowiek) mikroskopijnym duplikatem Makrokosmosu. Twórca tego Makrokosmosu doswiadcza swojego dziela. Tak samo my doswiadczamy naszych tworów (a przez to i On-Twórca swojego). Teraz tworzymy na mala skale {naszego mikrokosmosu), abysmy pózniej potrafili tworzyc na miare Makrokosmosu.

SENS TELEPORTACJI w inny czas i miejsce: W ten sposób mozemy nauczyc sie czegos innego o innych miejscach i czasie, pomóc komus w tamtym wymiarze (w rzeczywistosci równoleglej do naszej).

Wszystko to, co robimy sluzy uczeniu innych, uczeniu siebie i uzdrawianiu.

CWICZENIE: Robimy Piko-Piko. Przenosimy sie swiadomoscia do czasu gdy bylo nam ciezko, do momentu tego zdarzenia, przed nim lub po nim. Wcielamy sie w jakies zwierze, inna osobe, przybieramy postac ciala energetycznego i wspieramy siebie samego w tamtym czasie, gdy bylo nam ciezko (trudno). Przemawiamy do tamtejszej postaci ze slowami otuchy, wsparcia itd. Aby przeniesc sie w tamto miejsce i czas staramy sie uswiadomic sobie jakis przedmiot, ktory mozemy dotknac, poczuc jakis zapach, zobaczyc kolory itd. (Chodzi w tym miejscu o to aby bralo udzial jak najwiecej zmyslów, poniewaz w ten sposób przezycie staje sie bardziej autentyczne). Wplywamy wtedy przeszloscia na przyszlose i równoczesnie przyszloscia na przeszlosc. Proces ten zachodzi jednoczesnie. Do przeszlej chwili przenosimy sie z cala nasza obecna wiedza, swiadomoscia, pewnoscia siebie. Z tego punktu widzenia mozemy zauwazyc, ze nigdy, rzeczywiscie nigdy, nie jestesmy sami. Zawsze jestesmy caloscia w naszej troistosci. I jezeli cos nam sie nie uda, oznacza to, iz sami jako troista istota zdecydowalismy sie na te rzecz aby np. zrobic dane doswiadezenie (dokonac danego przezycia).

Doswiadczenie Kinga a propos powyzszego cwiczenia:

W pewnym momencie swojego zycia King (jako student) znajdowal sie w bardzo trudnej sytuacji, do tego stopnia, iz usiadl na lozku w swoim studenckim pokoju i zastanawial sie w jaki sposób popelnic samobójstwo. Nie widzial mozliwosci wyjscia z sytuacji. Az tu nagle do pokoju wszedl kot wlasciciela domu, czego nigdy przedtem nie robil. Usiadl naprzeciwko niego i patrzyl Kingowi prosto w oczy. Poniewaz wiedzial on, ze ze zwierzeciem mozna sie komunikowac (z jego duchowa istota) zaczal wiec opowiadac kotu cala swoja historie. Trwalo to okolo dwóch godzin. Gdy opowiedzial juz wszystko, wtedy zrobilo mu sie lzej na duszy. Kot siedzial caly czas bez ruchu, po czym wyszedl z pokoju. Minelo wiele lat. King byl juz duzo starszy i bogatszy o mnóstwo wiedzy. Pograzony w glebokiej medytacji zobaczyl przed oczami wyobrazni kota, który podaza po schodach do pokoju, w którym siedzial on-King jako mlody student. Wszedl za nim i zobaczyl siebie jako studenta siedzacego na lózku. On, jako student, opowiedzial wszystko kotu. Po czym on, jako doswiadczony juz szaman, wspieral slowami otuchy siebie z tamtych czasów. Po dwóch godzinach wstal (jako doswiadczony szaman) wraz z kotem z lozka i wyszedl z pokoju.

King reprezentuje symbolicznie wiedze, która juz posiadamy, jest jej obecnym wyrazem wyrazem.

W tym seminarium chodzi przede wszystkim o drugi poziom (subjektywny).

Z poprzednich zyc mozemy uczyc sie (na podstawie naszych przeszlych zachowan). Chodzi tu przede wszystkim o uczenie sie. W ponizszym cwiczeniu bedziemy uczyc sie czynnosci, której chcielibysmy sie nauczyc lub ja polepszyc (udoskonalic). Istnieje czas i miejsce, gdzie ty (lub ktos inny) nauczyli sie juz dobrze to robic. Przenosimy sie w ten czas i miejsce. Moze to lezec w przyszlosci (albo w przeszlosci). Najpierw przeniesiemy sie w srodek jakiegos naszego zycia (istnienia) – moze byc to w szczególnym przypadku nasze obecne zycie -, pózniej na jego poczatek, az wreszcie w czas, w którym umiejetnosc ta doprowadzilismy do perfekeji.

OPIS: Wykonujemy piko-piko. Robimy zalozenie, iz chcemy nabyc lub udoskonalic dana umiejetnosc. Odliczamy od 10 do 1. Gdy przekroczylismy 1 mówimy: TERAZ. Teraz jestem w tym zyciu, w którym doprowadzilem te umiejetnosc do perfekcji. Zwracam uwage na to, na czym stoje, uswiadamiam sobie swoje nogi, reszte ciala, jaka jest pogoda, pora roku, czy obok mnie znajduja sie ludzie, czy znajduje sie na wolnym powietrzu czy w budynku. W tym momencie znajduje sie w srednim stadium nauki (wieku) we wcieleniu, w którym opanowalem te umiejetnose do perfekeji.

Nastepnie odliczam od 5 przez 1 do TERAZ. Tym razem przenosze sie do momentu w danym zyciu, gdy zaczalem sie uczyc tej wybranej przeze mnie umiejetnosci. Uswiadamiam sobie wszystko jak poprzednio.

Pózniej odliczam od 5 poprzez 1 do TERAZ. Obecnie znajduje sie w koncowym stadium doskonalenia tej umiejetnosci. Powtarzam znowu cala procedure uswiadamiania sobie miejsca, czasu i otoczenia. Za kazdym razem uswiadamiam sobie równiez w jakim jestem wieku. Gdy znajduje sie teraz w tym koncowym stadium doskonaienia wybranej przeze mnie umiejetnosci, wtedy staram sie odczuc w jaki sposób odbieram te moja nowa umiejetnosc. Jak czuje sie z nia. W pelni uswiadamiam ja sobie i zabieram do obecnego wcielenia w takim stopniu, w jakim moge to zrobic. Wiem, ze zawsze moge wrócic do tego miejsca oraz czasu i powtórnie przyswoic sobie (tym razem juz w wiekszym stopniu) te umiejetnosc.

Nastepnie odliczam od 1 przez 10 do TERAZ. Wykonuje gleboki wdech – wydech koncentrujac sie przy tym na pepku i powracam do tutaj i teraz.

Róznica miedzy uczniem a mistrzem jest taka, ze mistrz wierzy, iz naprawde jest mistrzem. Czasem bardzo duzo czasu wymaga aby ktos uwierzyl, ze jest mistrzem. Lecz niekiedy trwa to krótko. Sensem cwiczenia i praktykowania jest fakt abysmy zwiekszyli wiare w swoje mistrzostwo. Poniewaz jestesmy tym, w co wierzymy (IKE).

Wszystko jest energia, z czego wynika, iz wszystko ma swojego ducha (duch przedmiotów bierze sie stad, ze sa one energia).

HU NA

Yang Yin

Elementy te nie sa identyczne, lecz podobne.

Istnieje AUMAKUA pojedynczego kwiatu i grupy kwiatów, które troszczy sie o ich istnienie. AUMAKUA harmonizuje otaczajacy nas swiat. Kazda grupa istot posiada swoje dodatkowe (oprocz indywidualnego w przypadku ludzi) AUMAKUA. W tym sensie mozna rozumiec wypowiedz Jezusa, iz tam gdzie dwóch (trzech) zbierze sie w moim imieniu, tam jest kosiol (kosciól w sensie domu bozego, siedziby AUMAKUA). Wynika z tego, iz np. kazdy czlowiek (jako potrójna istota) oprócz tego, ze ma swoje AUMAKUA, grupa ludzi posiada jeszcze dodatkowo NADRZEDNE AUMAKUA.

LONO zajmuje sie rzeczami do rozwiazania, gromadzeniem wiedzy, doprowadza do rozwiazania problemów, zadan. LONO jest nieszczesliwe z nierozwiazania sprawy, natomiast cieszy sie wygrana w grze (jako typowo spoleczna czesc troistej ludzkiej natury). LONO oznacza logike, rozum, jest zadowolone z tego, co wydaje mu sie wlasciwe. Nie musi byc to rzeczywiscie prawdziwe; wazne, ze jestesmy przekonani, iz jest prawdziwe.

Aloha to cieszenie sie zyciem.

KALANA HULA to hawajski energetyzujacy taniec, w którym czerpiemy energie z elementów natury (jak równiez oddajemy im ja aby mial miejsce bilans energetyczny). W tancu tym zachodzi wymiana energii.

Przygotowanie do Kalana Hula wyglada nastepujaco:

Stajemy w lekkim rozkroku; stopy ulozone równolegle w stosunku do siebie rozstawione sa na szerokosc barków, nogi lekko ugiete w kolanach. Rece zgiete sa w lokciach, dlonie zlozone w piesci znajduja sie pod biodrami tak aby wewnetrzna powierzchnia piesci dotykala ud (zewnetrzna powierzchnia dloni skierowana jest na zewnatrz). Pozycja ta nazywa sie Tiki i jest charakterystyczna dla wszystkich rzezb z Hawajów. Pochodzi ona z hawajskiej tradycyjnej formy walki pod nazwa Lua. Postawa ta pozwala uziemic sie, jest stabilna pozycja. Powinnismy (po pewnym okresie cwiczen) czuc sie w niej swobodnie i wygodnie. Róznego typu pozycje pomagaja takze w koncentrowaniu sie na tym, co zamierzamy robic.

W powyzszej pozycji odprezamy sie i zaczynamy oddychac. Podczas wdechu koncentrujemy sie na szczycie glowy (lub niebie), przy wydechu na pepku {na splocie slonecznym). Nastepnie: wdech – koncentracja na stopach (myslimy o stopach albo o wnetrzu Ziemi); wydech – pepek (splot sloneczny).

Za pomoca powyzszego sposobu oddychania (cwiczenie to nazywamy Piko-piko, co oznacza z centrum do centrum) uwalniamy sie od napiecia psychicznego i fizycznego. Cwiczenie to wykonujemy tak dlugo, jak nam jest wygodnie, unikajac nadmiemego wysilku. Gdybysmy poczuli sie zle, wtedy zaprzestajemy cwiczenia. Typowa reakcja na skoncentrowanie sie w rejonie pepka (splotu slonecznego) to fakt, iz czujemy sie wtedy wieksi. Doprowadzamy do przeplywu energii, usuwamy naprezenia, a to znowu powoduje jeszcze lepszy przeplyw energii. Podczas wykonywania powyzszego cwiczenia koncentrujemy sie na poszczególnych punktach, natomiast NIE czujemy wejscia energii. To samo obowiazuje w dalszej czesci seminarium gdy koncentrujemy sie na róznych elementach. Najlepsze dzialanie tego cwiczenia wystepuje w pozycji stojacej. Mozea trenowac rowniez w pozycji siedzacej lecz wtedy dzialanie jest slabsze.

LACZENIE SIE Z ELEMENTAMI PRZYRODY:

Stajemy w pozycji Tiki i wykonujemy kilka razy Piko-piko. Nastepnie wyciagamy rece do góry. Dlonie sa w tym momencie rozlozone. Przy tej pozycji rak laczymy sie z elementem ognia i czerpiemy z niego jego energie. W tym momencie wykonujemy wdech. Wyobrazamy sobie kazda forme ognia (np. ognisko, wulkan, palaca sie swiece itp.) i staramy sie jak nabardziej zespolic z tym elementem przez wlaczenie jak najwiecej zmyslów, aby wyobrazenie bylo pelniejsze i przez to skuteczniejsze. Za tym idzie czerpanie wiekszej ilosci energii z tego elementu. Po zespoleniu sie z elementem ognia rece ugiete w lokciach wracaja na pepek. Dlonie zlozone sa w piesci. Robimy przy tym wydech i wkladamy energie ognia do pepka. (Dlonie zamiast zlozone w piesci moga tez przyjac nastepujacy uklad: dla ognia – palce maly, serdeczny, srodkowy i wskazujacy zlozone sa w piesc i stykaja sie, natomiast kciuki sa wyprostowane, wyciagniete do góry i stykaja sie sie ze soba).

Nastepny element to wiatr. Rece wyprostowane z rozlozonymi dlonmi unosza sie do góry pod katem 45 stopni wzgledem podloza, na którym stoimy. Przy unoszeniu rak wykonujemy wdech i laczymy sie z elementem wiatru analogicznie do sposobu opisanego w przypadku ognia. Nastepnie robiac wydech opuszczamy rece zgiete w lokciach na pepek i wkladamy do niego energie wiatru. Dlonie moga zamknac sie na pepku w piesci i zetknac sie ze soba, albo tez w drugim wariancie przyjac nastepujaca pozycje: palce maly, serdeczny i srodkowy zlozone sa w piesci i stykaja sie ze soba, natomiast palce wskazujace i kciuki pozostaja wyprostowane i takze stykaja sie ze soba.

Kolejny element to woda. Rece wyprostowane z rozlozonymi dlonmi unosza sie do poziomu. Przy unoszeniu rak wykonujemy wdech i laczymy sie z elementem wody analogicznie do sposobu opisanego w przypadku ognia i wiatru. Nastepnie robiac wydech opuszczamy rece zgiete w lokciach na pepek i wkladamy do niego energie wody. Dlonie moga zamknac sie na pepku w piesci i zetknac sie ze soba, albo tez w drugim wariancie przyjac nastepujaca pozycje: palce maly i serdeczny zlozone sa w piesci oraz stykaja sie ze soba, natomiast palce wskazujace, srodkowe i kciuki pozostaja wyprostowane i takze stykaja sie ze soba.

Kolejny element to kamien. Rece wyprostowane z rozlozonymi dlonmi przenosimy na dól pod katem 45 stopni wzgledem podloza, na którym stoimy. Przy opuszczaniu rak wykonujemy wdech i laczymy sie z elementem kamienia analogicznie do sposobu opisanego w przypadku ognia, wiatru i wody. Nastepnie robiac wydech przenosimy rece zgiete w lokciach na pepek i wkladamy do niego energie kamienia. Dlonie moga zamknac sie na pepku w piesci i zetknac sie ze soba, albo tez w drugim wariancie przyjac nastepujaca pozycje: male palce zlozone sa w piesci i stykaja sie ze soba, natomiast palce wskazujace, srodkowe, serdeczne i kcinki pozostaja wyprostowane i takze stykaja sie ze soba.

Kolejny element to rosliny. Prawa reka pozostaje na pepku zlozona w piesc, natomiast lewa wyprostowana i opuszczona na dól cofamy do tylu zataczajac przy tym dolem luk. Przy wykonywaniu ruchu lewa reka robimy wdech i laczymy sie z elementem roslin analogicznie do sposobu opisanego w przypadku ognia, wiatru, wody i kamienia. Nastepnie robiac wydech powracamy lewa reka na pepek i wkladamy do niego energie roslin. Dlonie moga zamknac sie na pepku w piesci i zetknac sie ze soba, albo tez w drugim wariancie przyjac nastepujaca pozycje: wszystkie palce pozostaja wyprostowane i stykaja sie ze soba. Lewa strona ciaIa jest strona zenska (lin, rosliny).

Kolejny element to zwierzeta. Lewa reka pozostaje na pepku ziozona w piesc, natomiast prawa wyprostowana i opuszczona na dól cofamy do tyiu zataczajac przy tym dolem lak. Przy wykonywaniu ruchu prawa reka robimy wdech i iaczymy sie z elementem zwierzat analogicznie do sposobu opisanego w przypadku ognia, wiatru, wody, kamienia i roslin. Nastepnie robiac wydecb powracamy prawa reka na pepek i wkladamy do niego energie zwierzat. Dlonie moga zamknac sie na pepku w piesci i zetknac sie ze soba, albo tez w drugim wariancie przyjac nastepujaca pozycje: lewa reka zlozona jest w piesc, natomiast prawa przykrywa ja nakladajac palcami kostki u reki lewej. Kciuki sa wyprostowane i zlaczone ze soba. Prawa strona ciala jest strona meska (Yang, zwierzeta).

Kolejny element to ludzie. Wyprostowane rece zataczaja krag i powracaja skrzyzowane na piersi. Zataczajac krag robimy wdech i czerpiemy energie od ludzi. Nie bierzemy energii bezposrednio od fizycznych ludzi, lecz raczej z elementu ich zachowania sie, sposobu bycia itd; z cech zachowania, które sa charakterystyczne dla ludzi, z przejawów ich aktywnosci. Gdy krzyzujemy rece wykonujemy wydech i wkladamy energie pochodzaca od innych ludzi do naszego serca (a nie do pepka jak mialo to miejsce w przypadku poprzednich elementów). Po skrzyzowaniu rak dlonie sa zamkniete w piesci. Krzyzowanie rak oznacza milosc.

Nastepnie unoszac rece bokami zataczamy krag i powracamy nimi na pepek. Dlonie po powrocie na pepek zlozone sa w piesci. Na zakonczenie wykonujemy kilka Piko-piko.

Gdy pobieramy energie z powyzszych elementów myslimy o danym elemencie, wyobrazamy sobie jak one sie zachowuja, poruszaja itd. itp. Wulkan i wodospad oddaja duzo energii.

W tradycji szamanskiej bebny uzywane sa do skoncentrowania energii na tym, co robimy. Przechodzimy wtedy do swiadomego stanu koncentracji. Kierujemy energie tam, gdzie chcemy. Mozna do tego celu uzywac równiez szumu fal lub wodospadu. Sa to tylko narzedzia, których nie musimy, ale ktore mozemy uzywac.

Uzywajmy wtedy rytualów i narzedzi, gdy ich potrzebujemy. Na Hawajach nie uzywa sie bebenków. Mozemy uzywac elementów rytualu z róznych kultur. Hawajczycy uzywaja to, co im sie podoba i co jest dla nich skuteczne (co dziala). Wspaniale jest brac to, co nam sie podoba (nie bedac zwiazanymi przez dane tradycje, zakazy lub nakazy), przeobrazac to i robic na swój sposób.

Np. po przybyciu pierwszych misjonarzy katolickich na Hawaje, Hawajczycy pierwszy raz spotkali sie z ich piesniami religijnymi. Spodobaly sie one Hawajczykom, zaczeli je interpretowac na swój sposób i spiewac z radoscia.

SYMBOLE: Rybak jest symbolem szczescia, natomiast wioslo – sukcesu. Labiryntu jako symbolu uzywaii Celci, ludy Skandynawii, Indianie Hopi. Liczba 4 to podstawa naszego Kosmosu. Hawajskie slowo NA oznacza zyc, oddychac, cztery, duzo sily, mocy (liczba 8 to nadzwyczaj duzo sily, mocy).

Sila symboli polega na koncentrowaniu sie na tym, oo chcemy osiagnac, na czym chcemy sie skoncentrowac.

KONCENTROWANIE SIE NA ELEMENTACH PRZYRODY I CZERPANIE Z NICH ENERGII.

Nasza energia porusza sie tam, gdzie koncentrujemy nasza uwage (MAKIA). Celem latwiejszego utrzymania fokusu (koncentracji) na przedmiocie naszej koncentracji skupiamy sie na ruchomych obrazach zamiast na statycznych. Inna metoda latwiejszego utrzymywania fokusu np. w przypadku koncentrowania sie np. na ogniu polega na przenoszeniu uwagi z jednego rodzaju ognia na drugi (np. z plomienia swiecy na plomien ogniska). Koncentrowanie sie na czyms doprowadza do zmian.

Czerpanie energii z elementu ognia: stajemy w pozycji Tiki. Robimy nowe Piko-piko. Polega ono na tym, ze podczas wdechu koncentrujemy sie na gwiazdach {niebie), przy wydechu na pepku. Nastepnie przy wdechu na glebi Ziemi, podczas wydechu na pepku. Powtarzamy nowe Piko-piko kilka razy. Pózniej koncentrujemy sie na aspektach ognia. Aspekty myslenia o ogniu to: oswiecenie, cieplo, ruch. Wypelniamy sie obrazami ognia. Uzywamy mysli do pozostawania przy temacie i pozostawiamy Ku lub Kane przywolywanie odpowiednich obrazów. Czasem przychodzi nam na mysl forma ognia, której jeszcze nie doswiadczylismy. Stajemy sie naczyniem z ogniem. Stapiamy sie z ogniem, energetyzujemy sie, czujemy sie lepiej. Nastepnie unosimy rece bokami do góry z równoczesnym zrobieniem wdechu. Chwytamy dlonmi ogien, robimy wydech i opuszczamy rece na pepek ukladajac dlonie w nastepujacy sposób: palce maly, serdeczny, srodkowy i wskazujacy zlozone sa w piesc i stykaja sie, natomiast kciuki sa wyprostowane, wyciagniete do góry i stykaja sie sie ze soba. Pozycje rak pomagaja w koncentracji. Na zakonczenie cwiczenia mówimy: Amama Ua Noa co oznacza: Niech tak sie stanie.

Celem tego cwiczenia jest równiez (poza czerpaniem z niego energii) zaprzyjaznienie sie z ogniem. Inny sposób na zaprzyjaznienie sie z ogniem wyglada nastepujaco: sadzamy dziecko ( siedmio – dziewiecioletnie) przed ogniem tyle razy i tak dlugo aby zapoznalo sie z ogniem, a ogien z nim. Dziecko przestaje bac sie ognia i w pewnym momencie moze chodzic po nim, zmniejszac go i powiekszac (np. odpowiednio do potrzeby – gaszenie pozaru lub silniejsze rozpalenie go w celu ogrzania sie). W tradycji hawajskiej zaprzyjazniamy sie z duchem ognia, po czym mozemy wplywac na niego, a wiec i na sam ogien. Mozemy rozmawiac tez z nim w celu nawiazania lepszego kontaktu, ukladów, stosunków.

Czerpanie energii z elementu wiatru: Stajemy w pozycji Tiki. Robimy kilkakrotnie nowe Piko-piko. Pózniej koncentrujemy sie na aspektach wiatru. Wypelniamy sie obrazami wiatru. Uzywamy mysli do pozostawania przy temacie i pozostawiamy Ku lub Kane przywolywanie odpowiednich obrazów. Stapiamy sie z wiatrem, energetyzujemy sie, czujemy sie lepiej. Nastepnie wyprostowane rece z rozlozonymi dlonmi unosza sie do góry pod katem 45 stopni wzgledem podloza, na którym stoimy. Chwytamy dlonmi wiatr, robimy wydech i opuszczamy rece na pepek ukladajac dlonie w nastepujacy sposób: palce maly, serdeczny i srodkowy zlozone sa w piesc i stykaja sie, natomiast palce wskazujace i kciuki sa wyprostowane, wyciagniete do góry I stykaja sie sie ze soba. Na zakonczenie cwiczenia mówimy: Amama Ua Noa.

Czerpanie energii z elementu wody: Stajemy w pozycji Tiki. Robimy kilkakrotnie nowe Piko-piko. Pózniej koncentrujemy sie na aspektach wody. Wypelniamy sie obrazami wody. Uzywamy mysli do pozostawania przy temacie i pozostawiamy Ku Iub Kane przywolywanie odpowiednich obrazów. Stapiamy sie z woda, energetyzujemy sie, czujemy sie lepiej. Nastepnie unosimy wyprostowane rece z rozlozonymi dlonmi do poziomu. Chwytamy dlonmi wode, robimy wydech i opuszczamy rece na pepek ukladajac dlonie w nastepujacy sposób: palce maly i serdeczny zlozone sa w piesc i stykaja sie, natomiast palce wskazujace, srodkowe i kciuki sa wyprostowane, wyciagniete do góry i stykaja sie sie ze soba. Na zakonczenie cwiczenia mówimy: Amama Ua Noa.

Czerpanie energii z elementu kamienia: Stajemy w pozycji Tiki. Robimy kilkakrotnie nowe Piko-piko. Pózniej koncentrujemy sie na aspektach kamienia. Wypelniamy sie obrazami kamienia (ziemi). Uzywamy mysli do pozostawania przy temacie i pozostawiamy Ku Iub Kane przywolywanie odpowiednich obrazów. Stapiamy sie z ziemia (kamieniem), energetyzujemy sie, czujemy sie lepiej. Nastepnie opuszczamy wyprostowane rece z rozlozonymi dlonmi na dól. Chwytamy dlonmi ziemie (element kamienia), robimy wydech i przenosimy rece na pepek ukladajac dlonie w nastepujacy sposób: male palce zlozone sa w piesc i styka sie, natomiast palce wskazujace, srodkowe, serdeczne i kciuki sa wyprostowane, wyciagniete do góry i stykaja sie sie ze soba. Na zakonczenie cwiezenia mówimy: Amama Ua Noa.

Czerpanie energii z elementu roslin: Stajemy w pozycji Tiki. Robimy kilkakrotnie nowe Piko-piko. Pózniej koncentrujemy sie na aspektach roslin. Wypelniamy sie obrazami roslin. Uzywamy mysli do pozostawania przy temacie i pozostawiamy Ku lub Kane przywolywanie odpowiednich obrazów. Stapiamy sie z roslina/roslinami, energetyzujemy sie, czujemy sie lepiej. Nastepnie prawa reka pozostaje na pepku zlozona w piesc, natomiast lewa wyprostowana i opuszczona na dól cofamy do tylu zataczajac przy tym dolem luk. Podczas tego ruchu wykonujemy wdech. Chwytamy dlonmi element roslin, robimy wydech i przenosimy rece na pepek ukladajac dlonie w nastepujacy sposób: wszystkie palce sa wyprostowane, wyciagniete do góry i stykaja sie sie ze soba. Na zakonczenie cwiczenia mówimy: Amama Ua Noa.

Czerpanie energii z elementu zwierzat: Stajemy w pozycji Tiki. Robimy kilkakrotnie nowe Piko-piko. Pózniej koncentrujemy sie na aspektach zwierzat. Wypelniamy sie obrazami zwierzat. Uzywamy mysli do pozostawania przy temacie i pozostawiamy Ku lub Kane przywolywanie odpowiednich obrazów. Wybieramy zwierze, którego nie lubimy. Wtedy przychodzi nam na mysl (np. od Ku lub Aumakua) postac zwierzecia. Myslimy o nim. Stapiamy sie ze zwierzeciem, energetyzujemy sie, czujemy sie lepiej. Nastepnie lewa reka pozostaje na pepku zlozona w piesc, natomiast prawa wyprostowana i opuszczona na dól cofamy do tylu zataczajac przy tym dolem luk. Przy robieniu tego ruchu wykonujeny wdech. Chwytamy dlonmi element zwierzat, robimy wydech i opuszczamy rece na pepek ukladajac dlonie w nastepujacy sposób: lewa reka zlozona jest w piesc, natomiast prawa przykrywa ja nakladajac palcami kostki u reki lewej. Kciuki sa wyprostowane i zlaczone ze soba. Na zakonczenie cwiczenia mówimy: Amama Ua Noa.

Czerpanie energii z elementu ludzi: Stajemy w pozycji Tiki. Robimy kilkakrotnie nowe Piko-piko. Pózniej koncentrujemy sie na aspektach ludzi. Wypelniamy sie obrazami ludzi. Uzywamy mysli do pozostawania przy temacie i pozostawiamy Ku lub Kane przywolywanie odpowiednich obrazów. Stapiamy sie z ludzmi, energetyzujemy sie, czujemy sie lepiej. Nastepnie wyprostowanymi rekami zataczamy krag i powracamy nimi na piersi krzyzujac je. Zataczajac krag robimy wdech i czerpiemy energie od ludzi. Nie bierzemy energii bezposrednio od fizycznych ludzi, lecz raczej z elementu ich zachowania sie, sposobu bycia itd; z cech zachowania, które sa charakterystyczne dla ludzi, z przejawów ich aktywnosci. Gdy krzyzujemy rece wykonujemy wydech. Na zakonczenie cwiczenia mówimy: Amama Ua Noa.

Aby dobrze skoncentrowac sie skupiamy nasza uwage raczej na obszarze, a nie pojedynczym punkcie.

Jezeli uwazamy rzeczy za zywe i gotowe do komunikacji z nami, wtedy beda one takimi. IM LEPSZA KOMUNIKACJA, TYM WIEKSZY WPLYW. Nalezy codziennie poglebiac przyjazn z elementami natury, z elementami naszego otoczenia. Wtedy gdy przypominamy sobie elementy natury, przypomnienie musi byc tak silne aby element wywolany z pamieci stal sie czescia naszego organizmu

Istnieja dwie formy KALANA HULA: dluga i krótka. W przypadku dlugiej formy z kazdej strony powtarzamy siedem razy dany element tanca (lecz bez naprezenia), natomiast przy formie skróconej wykonujemy go tylko jeden raz (ale z naprezeniem). Kalana Hula to przebacznie, uwolnienie, wypuszczenie, pozostawanie w nurcie energii srodowiska.

Poczatek: przyjecie pozycji Tiki + wykonanie elementu ognia, powietrza, wody, kamienia, roslin, zwierzat i ludzi tak jak jest to poprzednio opisane. Dlonie ukladamy przy tym odpowiednio do danego elementu. Nastepnie zwracamy sie cialem w lewa strone, przesuwamy lewa noge (A) w lewa strone o 90 stopni opierajac ja pieta o podloze. W tym samym czasie prawa stopa (B) pozostaje w pozycji wyjsciowej. Ciezar ciala spoczywa przede wszystkim na stopie B. Nastepnie przenosimy ciezar ciala na stope A, przy czym opada ona na palce i cala powierzchnia dotyka podloza. Wraz z przeniesieniem ciezaru ciala wykonujemy pierwszy element, którym sa katarakty (progi) wodne. Dlonie sa wyprostowane (otwarte) i zwrócone wewnetrznymi stronami do nas. Gdy przenosimy ciezar ciala na lewa noge i wysuwamy tulów na zewnatrz przenosimy rece góra na dól tak, jakbysmy oddawali swoja energie srodowisku. Otwarte dlonie przesuwaja sie góra, natomiast zamkniete w piesci powracaja dolem. Gdy powracamy (przenoszac równoczesnie ciezar ciala na prawa noge) zamykamy dlonie w piesci i przechodzimy na prawa strone. Lewa noga w tym czasie opiera sie znowu na piecie, a palce uniesione sa do góry. W czasie zmieniania pozycji jedna stopa (A) cala powierzchnia opiera sie na podlozu, natomiast druga (B) oparta jest pieta. Role nóg zamieniaja sie. Z prawej strony wykonujemy ten sam element z tym, ze przenosimy dlonie dolem do góry. Ruchy na zewnatrz sa lekkie, odprezamy sie i oddajemy srodowisku nasza energie (wtedy gdy dlonie sa rozlozone); ruchy do wewnatrz sa ciezkie, naprezamy sie i pobieramy ze srodowiska – z danego elementu – energie (wtedy gdy dlonie sa zacisniete w piesci). Zaciskajac dlonie w piesci chwytamy energie danego elementu srodowiska. Chodzi o zachowanie bilansu energetycznego – oddawanie energii srodowisku i czerpanie jej z niego.

Nastepnie postepujac analogicznie odnosnie polozenia stóp, przenoszenia ciezaru ciala i zmiany pozycji z lewej na prawa, wykonujemy drugi element, którym sa fale. Dlonie sa wyprostowane (otwarte) i zwrócone wewnetrznymi stronami do nas. Przeplatamy nimi od siebie na zewnatrz wtedy, gdy przenosimy ciezar ciala na lewa noge i wysuwamy tulów na zewnatrz. Otwarte dlonie przesuwaja sie góra, natomiast zamkniete w piesci powracaja dolem. Gdy powracamy (przenoszac równoczesnie ciezar ciala na prawa noge) zamykamy dlonie w piesci i przechodzimy na prawa strone. Lewa noga w tym czasie opiera sie znowa na piecie, a palce uniesione sa do góry. W czasie zmieniania pozycji jedna stopa (A) cala powierzchnia opiera sie na podlozu, natomiast druga (B) oparta jest pieta. Role nóg zamieniaja sie. Z prawej strony wykonujemy ten sam element z tym, ze przeplatamy dlonmi do siebie, do wewnatrz. Róznica z prawej strony polega równiez na tym, iz otwarte dlonie zataczaja luk dolem, natomiast zamkniete w piesci powracaja góra.

Trzeci element to wodospad. Rece sa wyprostowane, dloaie wyprostowane i zwrócone wewnetrznymi powierzchniami do góry. Zataczaja one w plaszczyznie poziomej kolo z lewej strony na prawa tak, jakbysmy zbierali na dlonie spadajace strumienie wodospadu. Pierwsza czesc pólkola – dlonie sa otwarte; druga czesc pólkola – dlonie zamkniete w piesci. Po zmianie pozycji na prawa zataczamy kolo z lewej strony na prawa.

W przypadku trzech pozostalych elementów ruchy pozycji lewej i prawej wyxgladaja tak samo.

Czwarty element to przyplyw i odplyw. Dlonie zwrócone sa wewnetrznymi powierzchniami do przodu. Wysuwamy rece przed siebie z otwartymi dlonmi, nastepnie cofamy zamykajac dlonie w piesci.

Piaty element to wieloryb. Dlonie zwrócone sa wewnetrznymi powierzchniami da góry. Wedruja one do góry, lapia energie i zamkniete w piesci powracaja na wysokosc bioder. Ruch rak, nasladujac ogon wieloryba, przypomina równiez ruch skrzydel.

Szósty element to deszcz. Rece zwrócone sa wewnetrznymi powierzchniami na dól; z otwartymi dlonmi wedruja one (przesuwajac sie lekkimi lukami wysunietymi na zewnatrz) do góry, chwytaja deszcz, sciagaja go z góry na dól.

Po wykonaniu ostatniego elementu powracamy do pozycji wyjsciowej, zataczamy rekami kolo przenoszac je bokami do góry i powracamy dlonmi na pepek. Skladamy na pepku dlonie przeplatajac palce miedzy soba. Nastepnie wysuwamy dlonie powierzchniami do góry. Rece zgiete sa przy tym w lokciach pod katem prostym. W tej pozycji wykonujemy aktywna kreatywna medytacje (wyobrazamy sobie przedmiot modlitwy + ewentualnie opisujemy go slownie). Pózniej skladamy kantami otwarte dlonie, lekko przyblizamy je do ust i wydmuchujemy do góry w powietrze nasze zyczenie (przedmiot naszej modlitwy). Powracamy do pozycji wyjsciowej.

Zakonczenie przedstawia sie nastepujaco: wysuwamy lewa noge do przodu. Prawa stopa obraca sie w prawo o 90 stopni. Po zakonczeniu ruchu lewa stopa ustawiona jest w stosunku do prawej pod katem 90 stopni. Podczas wykonywania tego przesuniecia stóp lewa wyprostowana reke przenosimy lukiem przed siebie. Dlon zamknieta jest w piesc. Nastepnie prawa otwarta dlon nakrywa lewa piesc, po czym wypowiadamy slowa: Power (sila, moc) oraz: Amama Ua Noa.

Hawajczycy najpierw ucza Ku, pózniej Lono. Oznacza to, ze najpierw pokazuja co nalezy robic (Ku); a pózniej dlaczego (Lono). Na Zachodzie robi sie odwrotnie.

Notowal i opracowal: Marius Cecula