Jak wiesz każdy prowadzi ze sobą dialog wewnętrzny. Wcześniej było o poziomach dialogu wewnętrznego. Teraz opierając się o sensory acuity, czyli czułość sensoryczną możesz zacząć rozpoznawać, jak osoba myśli.
To, w jakim osoba jest stanie emocjonalnym, wpływa na sposób jej myślenia, czyli na tworzenie obrazów i dialog wewnętrzny. Działa to też w drugą stronę. Twój dialog wewnętrzny wpływa na emocje i Twoją fizjologię. Dzięki NLP dostajesz narzędzia, dzięki którym pojęcie empatii, rozumienia emocji i wchodzenia w mapy rzeczywistości innych ludzi staje się o wiele łatwiejsze. Ćwiczenie swojej czułości sensorycznej sprawi, że komunikacja z innymi staje się prostsza i bardziej płynna.
Poniżej masz 29 odmian dialogu wewnętrznego. Niektóre mogą być do siebie podobne. Oto też chodzi, aby uczyć się rozróżniać między bardzo małymi i często istotnymi detalami.
Możesz to ćwiczyć wszędzie. Siedząc w autobusie, tramwaju czy na ulicy obserwuj innych i zadawaj sobie pytanie: o czym mogą oni myśleć, gdy ich ciało jest w takiej pozycji, gdy ich mimika, oczy i usta układają się w określony sposób.
Całe ciało ma znaczenie. To jak się pochylasz, to jak układasz ramiona i dłonie. To jak oddychasz. Najmniejsze szczegóły zauważalne są na twarzy. Tutaj patrzysz na czoło, na mięśnie wokół oczu, na źrenice, na gałki oczne, na usta i brodę. Jest tego bardzo dużo, dlatego, aby osiągać wyniki podstawą jest ćwiczenie.
Co dzięki temu możesz mieć? Jeszcze większą świadomość i kontrolę stanów emocjonalnych. Sprawniejszą komunikację z innymi. Wiedzę i umiejętności, które dają ci lepsze postrzeganie, percepcję świata zewnętrznego. Możesz tego używać przy prowadzeniu grup, treningów i podczas zwykłych rozmowów. Przydatne? Myślę, że bardzo. Pytanie: Jak jeszcze precyzyjniej określać dialogi wewnętrzne? i co tam jeszcze może być? – pozostaje zawsze otwarte.
Dzięki każdemu kto 27 sierpnia pracował razem z nami nad tym ćwiczeniem były brechty i fajne obserwacje. Dzięki: Justyna, Ania, Mariusz, Anna, Adam, Tomasz, Piotr, Bożena, Adam, Robert, Zbigniew, Sławomir, Kacper, Łukasz, Małgorzata, Krzysztof, Sylwia, Krzysiek, Daniel, Justyna, Michał, Jarek, Magda, Marcin, Krzysztof, Agnieszka, Marcin, Andrzej, Anna, Ewelina
Oto obserwacje:
Wahanie
Lekko zmarszczone czoło. Zaciśnięte usta, kąciki ust do dołu. Ruchy głowy na boki. Ramiona idą do góry, gdy opadają to wydech powietrza wyraźniejszy.
Debatowanie
Głowa przechodzi z jednego boku na drugi. Tak, jakby słuchał 2 stron, które ze sobą dyskutują. Gałki oczne zmieniają pozycję między dwoma miejscami
Wyciągający wnioski
Głowa podparta. Palec wskazujący w okolicy skroni. Lekko potakuje. Oczy przymrużone.
Wymyślanie
Wzrok i głowa do góry. Przymykanie oczu. Przy otwartych powiekach skupiony wzrok bądź wolne ruchy gałek.
Wybierający
Po przejściu przez wahanie, kombinowanie do debatowania czas na wybór, występuje tutaj zatrzymanie się w na jednym obrazie, głowa i oczy są stabilne, lekki uśmiech.
Głośny nagły dźwięk
Brak ruchu gałek ocznych. Ruch głowy odsuwający się od źródła dźwięku. Zamknięcie oczu, brwi do góry.
Głośna kłótnia
Dynamiczne ruchy całego ciała. Zmarszczone czoło i napięte mięśnie twarzy i wokół oczu. Szybkie ruchy gałek. Dochodzą do tego napięte mięśnie rąk.
Cicha rozmowa
Wychylona lekko głowa do przodu. Spokojne ruchy.
Cichy szept z oddali
Nadstawianie ucha do źródła dźwięku.
Cykliczne powtarzanie
Kręcenie głową, zauważalna monotonia ruchów.
Akceptujący argumenty
Wzrok skupiony, czyli napięte mięśnie wokół oczu. Gałki w jednym miejscu. Głowa potakuje, rozluźnione mięśnie twarzy.
Negujący opinie innych
Ściśnięte usta i zmarszczone czoło. Głowa porusza się na boki.
Błaganie
Głowa wychylona do przodu i lekko w dół. Oczy skierowane ku górze, brwi do góry.
Powolna rozmowa
Ziewanie, powolne ruchy, przenoszenie głowy jednej na drugą; gdy widzisz, że osoba prowadzi taki dialog wewnętrzny to miej świadomość, że to wpływa na spowolnienie jej fizjologii i obniżenie czasu reakcji. Za tym idą spokojniejsze emocje. Jeśli chcesz ją do czegoś przekonać, to podchodząc do niej nie będziesz żywiołowo podskakiwał i rzucał dynamicznych kwestii. Gdy zaczniesz nawijać, wybijasz ją ze stanu, który w danej chwili jest jej potrzebny. Dlatego dostosuj się do tego i powoli przechodź do czegoś bardziej dynamicznego.
Zaciekawiony
Lekkie przechylenie głowy, usta lekko do przodu i otwarte, potakiwanie głową i patrzenie w jedno miejsce.
Muzyka hip-hop
Ciało kiwa się do przodu i na boki. Gesty i ruchy w rytmie hip-hopu. Osoba, która słucha określonej muzyki będzie przyjmowała jej rytm w swoim dialogu wewnętrznym. Możesz to zauważyć, jak z tobą rozmawia. To, jak mówi, wpływa na jej postawę ciała i zachowanie. Podobnie w drugą stronę.
Muzyka rock
Zauważalna jest tutaj systematyczne rytmika, która napina mięśnie karku i wytwarza rytmiczne ruchy głowy. Są one zdecydowane.
Muzyka klasyczna
Tutaj ciało płynie. Gesty i ruchy głowy są płynne. Mięśnie twarzy rozluźnione. Głowa może swobodnie kołysać się z jednej strony na drugą.
Muzyka Jazz
Zmieniające się emocje i zauważyć możesz bardziej ekspresywną mimikę.
Kombinujący
Rozglądanie się na boki i patrzenie na różne strony. Marszczenie brwi. Usta lekko do przodu. Tutaj są elementy wahania i debatowania.
Niepewny
Głowa lekko od tyłu, podobnie ciało, oczy szybko zmieniają pozycje, patrzenie na innych w celu poparcia, ramiona wykonują ruchy do góry i są zgarbione, kolory na twarzy są przyciemnione.
Pewny
Rozluźnione mięśnie, jedna noga wysunięta do przodu, uśmiech, plecy wyprostowane, klatka piersiowa do przodu, głowa wyżej.
Cieszący się z wygranej
Szeroki uśmiech, momentami zamknięte oczy. Przytakiwanie głową. Patrzenie przed siebie i w górę, oczy zmieniają swoje pozycje.
Przygnębiony
Głowa na dół, wzrok wbity w jedno miejsce. Zwróć uwagę na submodalności obrazów, jakie jesteś w stanie zrobić, gdy patrzysz się w jedno miejsce na dole, gdy głowę masz skierowaną w dół. Nie jesteś w stanie stworzyć panoramy ani dynamicznego filmu. Gdy osoba patrzy w dół i chowa głowę jak żółw, a ramiona są przygarbione, to ta fizjologia bezpośrednio wpływa na emocje i dialog wewnętrzny.
Sprzeciwiający się
Kręcenie głową na boki. Przymknięte oczy. Napięte mięśnie wokół ust. Wzrok skupiony.
Zaniepokojony
Przymrużenie oczu, gałki zmieniają szybko pozycje. Odchylanie głowy. Przyspieszony oddech. Wzrok często pada na dół.
Mobilizujący
Głowa dynamiczna. Uśmiech i skoncentrowane oczy. Im dłużej, tym coraz cieplejsze kolory na twarzy i mocniejsze gesty.
Pozdrawiam,
Adam Dębowski
http://nlpcoaching.pl