11 filarów strategii finansowej – Adam Dębowski

Poniżej znajdziesz najważniejsze przemyślenia, które zainspirowały mnie konkretnych działań w moim biznesie. Informacje pochodzą z wrześniowego numeru Manager Magazin z 2007 roku. Autorami są Rafał Szczepanik, Jak Mądry i Wiesław Grzesik, którzy po analizie 200 polskich spółek i po rozmowie z 1500 menedżerami określili 11 filarów skutecznej strategii biznesowej. (pełna wersja w Menager Magazine)


Filar 1: Wypracowanie skutecznego modelu biznesowego to odpowiedź na pytania:
– W którym miejscu i momencie oraz w jaki sposób pojawiają się w firmie przychód i zysk
– Na czym polega produkt/usługa, którą dostarczamy odbiorcy
– Dlaczego klient ma to kupić – dla marki, ceny?
– W jaki sposób powstaje produkt?

Filar 2: Skupienie się na podstawowym obszarze swojego biznesu (unikanie rozdrabniania)

Filar 3: Nastawienie na ciągłe uczenie się potrzeb klientów z grupy docelowej swojego przedsiębiorstwa oraz tworzenie przewag konkurencyjnych, będących odpowiedziami na te potrzebny. Chodzi o zrozumienie potrzeb na poziomie: emocjonalnym, obsługi, sposobu dostarczania towaru, serwisowania, relacji

Filar 4: Uczenie z aktywnej, „wychodzącej” sprzedaży jednej z najbardziej kluczowych funkcji w firmie – wychodzenie do klienta.

Filar 5: Twórcze podejście do produktu, rynku i konkurencji. Poszukiwanie nowych obszarów biznesu, tworzenie nowych nisz rynku.

Filar 6: Polityka personalna zorientowana na tworzenie (1)atmosfery pracy zespołowej, (2)ciągły rozwój ludzi i stałe kreowanie (3)motywacji załogi – 3 bardzo istotne czynniki!

Filar 7: Operacyjna i wdrożeniowa efektywność. Strategia jest dobra tylko wtedy, gdy się ją szybko wdraża!

Filar 8: Maksymalnie odchudzona organizacja, likwidacja zbędnych procesów i kosztów!

Filar 9: Uporządkowana i prosta struktura organizacyjna oraz decyzyjna. Uprawnienia dokładnie i jasno określone. Zapewnienie ciągłej komunikacji, która jest jak najbardziej bezpośrednia i płynna.

Filar 10: Minimalizacja kosztów stałych na rzecz zmiennych!

Filar 11: Rozsądne inwestycje oparte na racjonalnej analizie. Odważne, ale nie rozdmuchane.

Przykłady firm, które mądrze zarządzają strategiami:

Skype – założona w połowie lat 90. warta jest teraz 100mld $. Google było innowacją, jeśli chodzi o wyszukiwarki. Skype jest innowatorem jeśli chodzi o komunikację. Właściciele znaleźli niszę i potrzebę dla wielu milionów klientów. Byli pierwsi i oni wyznaczają kierunek.

Pracuj.pl – jako jeden z niewielu portali przeżył 2001 rok, który był końcem dla wielu firm z branży e-biznes. Udało im się dzięki bardzo skromnej strukturze firmy. Właściciele nie inwestowali w biura, samochody, super komputery, ale bazowali na rodzimych rozwiązaniach i prostocie. Inwestycje były analizowane bardzo skrupulatnie, a realizowano je stopniowo. To były bardzo dobre posunięcia ze strony zarządu i zabezpieczyło to Pracuj.pl przed bankructwem.

Stagparty – brak konkurencji brak koszów stałych. Firma, która organizuje np. młodym Brytyjczykom wieczory kawalerskie w Warszawie, gdzie kluby hotele i zabawa jest kilka razy tańsza. Dzięki temu klienci na tym samym poziomie mogą się bawić po niższej cenie. Klientów nie brakuje, a koszty związane są tylko z kwestiami organizacyjnymi, nie ma wielkich kosztów stałych, które by ciążyły na firmie.

RR Donnelley – szefowie tej firmy mówią, że jeśli ktoś im proponuje dobrą innowację ich drukarni, to w ciągu kilku miesięcy wprowadzają ją na całym świecie. Stawiają na efektywność i szybkość wdrażania strategii i pomysłów, które mogą polepszyć działanie firmy. Nie ma biurokratyzacji i mozolnych zmian. Jest działanie i sprawna komunikacja.

Formpol (magna cosma) – u nich działa zasada odwróconego Trójkąta, która mówi o 3 grupach dla których firma istnieje:
1. Chcemy przynieść zysk naszym właścicielom/inwestorom
2. Chcemy przynieść zysk naszym klientom
3. Chcemy dać satysfakcję i rozwój naszym pracownikom

Te trzy zasady są sobie równe i mają taką samą wagę. Szczególnie o 3 zasadzie firmy(najczęściej państwowe) zapominają.

Pozdrawiam,
Adam Dębowski
http://nlpcoaching.pl